Sabetha, de Sirene van D☼EL

vandaag in Het Nieuwsblad: (Opgelet! enkel in de editie Oost-Vlaanderen ook in papieren versie! in A’pen ben je de klos!)

‘Ex-eigenaars waren blij dat ik hun huis in stand hield’

Gewezen bakkersvrouw Sabine Gillis (43) werd kraakster in Doel

26/08/2009

Op de grasvlakte, waar vroeger herberg De Sportvriend stond, installeerde Sabine Gillis een openluchtcafé met ‘familietafel’. Zij woont in het huis met de mozaïekgevel aan de overkant. dhs

BEVEREN – De krakers van Doel: ontuig dat – als ze niet slapen – jointjes roken, klinkt het. Maak dan maar kennis met gewezen bakkersvrouw Sabine, die de geur van tarwebloem omruilde voor de zoute Scheldelucht.

‘Op mijn vijftiende is mijn vader gestorven. Hij was bewakingsagent in de kerncentrale van Doel. Toen ik op 15 december 1999, uitgerekend op zijn achttiende sterfdag, een reportage over de onzekere toekomst van het dorp zag op televisie, kwamen alle jeugdherinneringen boven. Alsof mijn vader me vanuit de hemel porde: jouw lot ligt in Doel, ga daarheen.’

Sabine Gillis (43) uit Gent had voordien een bakkerij uitgebaat, samen met haar toenmalige echtgenoot. Maar de zuigkracht van Doel werd onhoudbaar. ‘Bij een bezoek aan het dorp sprak ik met een opbouwwerkster, en niet veel later kwam ik elke woensdag naar Doel om als vrijwilligster in het buurthuis te werken. Twee jaar aan een stuk.’

De wekelijkse bezoekjes mondden uiteindelijk vier jaar geleden uit in een definitief verblijf. ‘Ik was verliefd op een charmant huis in de Pastorijstraat, waarin een alleenstaande landgoedbezitter had gewoond en op het einde een gezin met vier adoptiekinderen. De woning straalde rust uit, het omarmde me. Doelenaars zeiden me: Als je het echt zo graag ziet, kraak het dan. Dat heb ik ook gedaan.’

Toen de overvloed aan krakers Doel net iets te vaak negatief in het nieuws bracht, besliste de overheid in te grijpen: alleen wie zich liet inschrijven in het bevolkingsregister en huur betaalde, mocht blijven. ‘Mijn pand werd onbewoonbaar verklaard’, herinnert Sabine zich. ‘Onzin natuurlijk, want het was nog in perfecte staat. Ik heb dan een tegenexpertise laten uitvoeren, en toen dat een positief rapport opleverde, moesten ze me wel hier laten wonen. Na tweeënhalf jaar als kraakster zit ik hier nu officieel twee jaar.’

Onlangs kreeg Sabine bezoek van de vorige eigenaars. ‘Ze wilden absoluut nog een kijkje nemen. Veel ex-Doelenaars verhuisden met tegenzin en wilden absoluut niet dat hun vorige eigendom opnieuw zou worden bewoond. Maar ik ervoer het omgekeerde. De gewezen bewoners hadden er niets op tegen dat ik hun vroegere huis had gekraakt. Integendeel: ze waren zelfs blij dat ik erin zat en zo het pand in stand hield.’

Maar op 31 augustus moet ook Sabine verhuizen uit de Pastorijstraat én uit Doel. In theorie toch. ‘Ik heb nog geen oplossing, en met mijn karig inkomen wordt het niet evident om een huis te vinden. Ik blijf hier dus zo lang mogelijk.’ En ook, Sabine en de anderen laten zich niet zomaar verjagen. Ze blijven geloven dat Doel kan blijven bestaan, desnoods via gerechtelijke weg.

Waar halen de overblijvers de moed om te blijven vechten? ‘Het gevoel van eenheid, zeker.’ Dat werkt Sabine mee in de hand. Ze installeerde aan de overkant van de straat, op de ruïne van afgebroken huizen, een zogenaamde familietafel. ‘Hier stond vroeger café Sportvriend. Nu is het een openluchtcafé. Nou ja, een café is het niet, want iedereen brengt zijn eigen drank mee.’

Op deze plek zullen Sabine en haar vrienden komende zaterdag het Ruigoords Consulaat in Doel openen. ‘Ruigoord is het Doel van Amsterdam. In de jaren zeventig moest het dorp ook verdwijnen voor de uitbreiding van de Amsterdamse haven. De leegstaande woningen werden gekraakt en nu zijn er ateliers gevestigd. De kerk is er een café, met het altaar als podium.’

Van een hindernis voor de haven tot een door de overheid gesteund kunstenaarsdorp: wat in Nederland kan, kan ook in Vlaanderen, vindt Sabine. ‘En als ik echt Doel moet verlaten, zal ik vast weer een kraakpand vinden, meer in de richting van de kust.’

http://www.nieuwsblad.be/beveren

Dossier:  De laatste dagen in Doel

☼ ☼ ☼ ☼ ☼

slidesh☼wke: Sabetha

☼ ☼ ☼ ☼ ☼

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder artivism, D☼EL

Geef een reactie

